به عنوان ادامه نمونه های الهام بخش و ایده های پالت ما برای ترکیبات عالی رنگ ، امروز نگاهی خواهیم داشت به مبانی تئوری رنگ و فراتر از آن خواهیم بود. بنابراین ، در این مقاله ، ما همه چیز را در مورد رنگ ها از ویژگی های آنها ، از طریق نحوه ترکیب آنها و اینکه چگونه می توانند مخاطبان شما را تحت تأثیر قرار دهند تا اقدامات دلخواه را یاد بگیریم.
شما همچنین می توانید مروری بر مقاله مقاله تئوری رنگ را در زیر مرور کرده و سریع به بخشهای خاصی که نیاز دارید سفر کنید.
نظریه رنگ بررسی اجمالی مقاله:
نظریه کوتاه:
رنگها چیست؟
چرخ رنگ
انواع رنگها
انواع ترکیبات رنگی:
ترکیبات تک رنگ: یک رنگ ، بسیاری از سایه ها
ترکیبات رنگی مکمل: اضداد جذب می شوند
تقسیم مکمل: سه رنگ با پیچ و تاب
ترکیب رنگ های مشابه: هماهنگی کامل
The Triad: نحوه ایجاد پالت با سه رنگ
Tetrad: نحوه ایجاد پالت با چهار رنگ
ترکیب رنگ های فردی: به طور کلی چه رنگ هایی با هم خوب ترکیب می شوند
Gradient Colors: گسترش در رنگ ها
ترکیب رنگ در روانشناسی:
چگونه رنگها بر روحیه و احساسات تأثیر می گذارند
رنگ های فردی در بازاریابی
حالات و احساسات از طریق پالت های رنگ (نمونه ها)
رنگها چیست؟
ویژگی های رنگ
ما تئوری مختصر رنگ خود را با تعریف اینکه واقعاً چه رنگهایی هستند شروع خواهیم کرد. به نظر می رسد انتزاعی به نظر می رسد ، نزدیکترین تعریف این است که رنگها با روشهای مختلفی که چشم ما هنگام برخورد با یک جسم نور را درک می کند ، تعریف می شوند. با این گفته ، هر رنگ با سه ویژگی اصلی تعریف می شود که تنوع گسترده ای از اثر رنگ را ایجاد می کند.
رنگ:
خاصیت رنگی که به خانواده رنگ ها اشاره دارد ، به معنی هر بخش در چرخ رنگ. روی چرخ سنتی ، 12 بخش وجود دارد که برای هر خانواده یکی است.
شدت:
این نشان دهنده اشباع رنگ است. به طور طبیعی ، این مشخص می کند که رنگ واضح یا کدر چیست.
مقدار:
خاصیت سوم رنگ و سایه های هر رنگ را تشکیل می دهد. این به میزان روشن یا تیره بودن آن رنگ اشاره دارد. شما با افزودن رنگ سفید به رنگ ، سایه ایجاد می کنید و هنگام افزودن رنگ سیاه ، سایه ایجاد می کنید.
رنگ ها دارای چهار ویژگی دیگر هستند که به رنگ ، شدت و ارزش آن مربوط می شوند. تئوری رنگ به ما می آموزد که از آنجا که رنگ رنگ بخشی از یک خانواده رنگ خاص روی چرخ است ، همچنین خالص ترین حالت رنگ است. از آنجا ، با تغییر شدت و مقدار ، می توانید رنگ ، رنگ و سایه ایجاد کنید.
آهنگ ها:
وقتی رنگ خاکستری را به یک رنگ خاص اضافه می کنید ، تن ها را ایجاد می کنید.
رنگ:
اینها رنگهایی هستند که هنگام افزودن رنگ سفید به رنگ خاصی ایجاد می شوند.
سایه ها:
وقتی رنگ سیاه را به یک رنگ خاص اضافه می کنید ، سایه ایجاد می کنید.
چرخ رنگ
در تئوری رنگ ، چرخ رنگ یک روش نمایشی برای سازماندهی و تجسم رنگ های رنگی و رابطه بین آنها در اطراف یک دایره است. چرخ رنگ سنتی 12 رنگ (به نمودار زیر مراجعه کنید) رنگ های اصلی ، ثانویه و سوم و همچنین روابط آنها را نشان می دهد. با تشکر از آن تجسم تئوری ، شما به راحتی می توانید تعیین کنید که چه رنگ هایی برای ترکیب رنگ هماهنگ با هم کار می کنند از طرق مختلف.
تئوری رنگ چرخ رنگ
انواع رنگها در تئوری رنگ
هنگام صحبت در مورد اصول اولیه رنگ ، همه چیز با چرخ رنگ شروع می شود که روابط بین انواع رنگ ها را نشان می دهد.
تئوری رنگ رنگ های ثانویه اولیه ثانویه
رنگهای اصلی (Ps):
قرمز ، زرد و آبی سه رنگ اصلی رنگدانه هستند. با ترکیب سایر ترکیبات رنگ نمی توان آنها را ایجاد کرد. با این حال ، ترکیبات این رنگ ها همه رنگ های دیگر را تحویل می دهند.
رنگ های ثانویه (S):
نارنجی ، سبز و بنفش اولین رنگی است که وقتی مستقیماً مواد اولیه را مخلوط می کنیم ، به دست می آوریم. به ترتیب ، ترکیبات زرد و قرمز ، زرد و آبی و قرمز و آبی هستند.
رنگ های سوم (Ts):
اینها همچنین به عنوان واسطه شناخته می شوند ، هنگامی که رنگ اصلی را با رنگ ثانویه ترکیب می کنیم ، این موارد هستند. به همین دلیل ، هر یک از شش رنگ سوم یک اسم دو کلمه ای دارند که به شرح زیر است: زرد-نارنجی ، قرمز-نارنجی ، قرمز-بنفش ، آبی-بنفش ، آبی-سبز و زرد-سبز.
دمای رنگ
در تئوری رنگ ، رنگها نیز دما دارند. این مشخصه ای است که به خنکی یا گرمی نسبی هر رنگ اشاره دارد. وقتی چرخ رنگ را به دو نیمه تقسیم می کنید ، رنگ های سرد با بنفش شروع می شوند و به سبز-زرد ختم می شوند ، در حالی که رنگ های گرم با زرد شروع می شوند و با بنفش قرمز پایان می یابد.
رنگ های سرد:
آبی و هر رنگی که شامل آبی به عنوان یک جز a غالب باشد. هرچه رنگ چرخ به رنگ آبی نزدیکتر باشد (هرچه آبی تر باشد) ، رنگ سردتر است.
رنگهای گرم:
زرد و هر رنگی که شامل زرد به عنوان یک جز component غالب باشد. هرچه رنگ چرخ به رنگ زرد نزدیکتر باشد (هرچه مقدار زرد آن بیشتر باشد) ، رنگ گرمتر می شود.
تئوری رنگ ، رنگ های سرد و گرم
تمایز بین دو نوع از نظر دما در طراحی بسیار مفید است. این فقط به دلیل تأثیر روانی متفاوت رنگهای سرد و گرم نیست. همچنین ویژگی رنگ های سرد برای دور و دورتر از مشاهده گر وجود دارد ، در حالی که رنگ های گرم نزدیک تر به نظر می رسند.
رنگهای خنثی
در اضافه کردن
همچنین ، رنگهایی وجود دارند که برای بدست آوردن تعریف رنگها تلاش می کنند. آنها به عنوان خنثی شناخته می شوند ، زیرا به سختی در گروه گرم یا سرد قرار می گیرند. در واقع ، مواد خنثی ، به ویژه سیاه و سفید ، واقعاً قادر به ایجاد طرح های شگفت انگیز به تنهایی و بدون استفاده از رنگ های زنده هستند.
تئوری رنگ رنگهای خنثی
سیاه:
در علم علوم ، رنگ سیاه را عدم وجود نور می دانند ، در حالی که در طراحی ، توسط رنگدانه ها ایجاد می شود. در حقیقت ، طراحان از رنگ ها برای ایجاد تیره ترین رنگ های تقریباً سیاه استفاده می کنند ، زیرا ساختن رنگ سیاه واقعی به عنوان رنگدانه غیرممکن است.
سفید:
مشابه سیاه و سفید ، سفید عدم رنگ است و نمی توانید رنگ ها را برای ایجاد سفید مخلوط کنید. همچنین مانند سیاه و سفید ، ایجاد رنگ واقعی واقعی غیرممکن است مگر اینکه در مورد نور فیلتر نشده خورشید صحبت کنیم.
رنگ های خنثی:
آنها سایه های کم رنگ یا تیره از رنگ های طبیعی هستند که تقریبا فاقد رنگ هستند. روی چرخ ، آنها در مرکز دورتر و حاشیه قرار دارند. رنگ های خنثی عبارتند از: سیاه ، سفید ، خاکستری ، قهوه ای و برنزه.
انواع ترکیبات رنگی در تئوری رنگ
وقتی نوبت به ترکیب رنگها با استفاده از چرخ رنگ می رسد ، پنج روش برای دستیابی به آن در تئوری رنگ وجود دارد. حقیقت این است که شما می توانید به همان اندازه که می توانید طرح ها و پالت های هماهنگ ایجاد کنید ، اما نتایج همیشه در یکی از این دسته ها قرار می گیرند. بنابراین بیایید ببینیم که آنها چگونه کار می کنند.
ترکیبات تک رنگ:
یک رنگ ، بسیاری از سایه ها
اولین و ساده ترین روش برای ترکیب رنگ ها ، در تئوری رنگ ، ایجاد ترکیبی از تغییرات مختلف یک رنگ است.
تئوری رنگ ترکیب رنگی تک رنگ
در نمودار بالا ، ما فقط سایه ها و رنگ های مختلف از رنگ زرد خالص را آورده ایم. با این حال ، می توانید آهنگ های مشابه را نیز امتحان کنید. اگرچه این روش محدود به نظر می رسد ، اما آزمایش آن بسیار سرگرم کننده است و همیشه از نظر بصری جذاب و ساده به نظر می رسد.
این به ویژه برای پروژه هایی که شامل داده های سنگین و کلی طراحی های شلوغ هستند بسیار مفید است.
مزیت مطلق دیگر این است که اگر برند شما رنگ خاصی دارد که مخاطبان آن را با آن تشخیص می دهند. به سادگی با ترکیب سایه ها ، رنگ ها یا تن های مختلف از رنگ مارک خود ، ارائه شما را حتی بیشتر شخصی می کند.
در مثال اول ، ما به دلیل سایه ها و رنگ های مختلف ایجاد شده توسط شیب ، یک طرح رنگی تک رنگ با دو تن آبی مختلف داریم که غنی و متنوع به نظر می رسند. مثال دوم نیز همین است که از شیب ها برای غنی سازی رنگ های نارنجی نیز استفاده می کند.
VIVO Z1 PRO MEDIA LAUNCH EVENT 2019 توسط Gaurav Kumar
Institucional BDMG 2020 توسط Pedro Assis
ترکیب رنگ مکمل:
مخالفان جذب می کنند
همانطور که از عنوان نشان می دهد ، مکمل رنگ هایی هستند که مستقیماً در مقابل یکدیگر بر روی چرخ رنگ قرار می گیرند. در نمودار زیر ، دو نمونه از رنگ های مکمل را می بینید: زرد-نارنجی در برابر آبی-بنفش و آبی-سبز در برابر قرمز-نارنجی.
تئوری رنگ ترکیب رنگ مکمل
Color Theory Basics For Non-Designers: Everything You Should Know
اولین باشید که نظر می دهید